20130915

Why ?

Why Cherl ?
Why?
Why ?
Why  ?

Some people ask me why they call me Cherl ?

Cherl? Semestinya ia takde kaitan langsung pun dengan mana dalam surat beranak pemberian Bonda dan Ayahanda tersayang. Sipi sipi pun takde k. Memang takde kena mengena walau sedikit pun dengan nama penuh aku. 

Ok meh sini nak cerita, tapi sebelum tu dengan berbesar hatinya untuk aku ingatkan bahawasanya nya aku bukan bajet retis ataupun bajet stok stok Minah Salleh celup nak nama panggilan Cherl segala. Itu tidak berlaku ok.

Cerita dia mula waktu aku sekolah menengah dulu when I entered my upper form secondary school. That name was given by my dorm-mate which is budak bawah katil aku merangkap budak kelas sebelah. Aku kan freshie kat sekolah tu so duduk katil atas la, masuk lambat kan walaupun aku waktu tu form 4 yang suppose to be dah boleh duduk katil bawah. Ok abaikan cerita katil.

Waktu tu aku sekolah kat Pahang. Kebiasaan orang luar dari negeri kelahiran aku ni kalau nama SYUHADA automatik diorang akan panggil Syu bukan Ada. Mungkin kat negeri kelahiran aku je kot kalau nama Syuhada orang akan terus panggil Ada. Kot. Aku agak je.

Nak dijadikan cerita waktu tu dalam batch aku ada lagi sorang nama Syuhada yang juga satu aliran dengan aku cuma kelas je lain lain. Aku kelas Amal dia pulak kelas Ilmu. Ok tambahan sket sekolah aku dulu ada dua aliran je. Sains Tulen dengan Sains Teknikal. Me and the other Syuhada, we both from Technical Sains. Sebenarnya ade je lagi sorang Syuhada tapi dia Anis Syuhada and orang panggil Anis. So takde kaitan dengan kami. Hehehee.

So taknak bagi tertukar dan confuse dorm-mate aku tadi yang juga sekelas dengan the other Syuhada yang juga bestfriend kepada the other Syuhada tu lah yang kasi nama Cherl tu. Aku pun tak tau celah mana dia dapat nama tu tapi yang aku dengar la kan nama Cherl tu nama panggilan senior diorang dulu yang katanya punya perangai yang lebih kurang sama dengan aku. Sahih ke tidak aku tak tahu sebab aku tak pernah kenal senior tu. Ye la aku kan freshie. Yang aku tahu cuma nama penuh dia Ainur Amalina. Kot. Kalau tak silap la.

Start dari tu la lekat nama tu sampai la aku habis sekolah kat situ. Mula mula sekadar budak batch aku je panggil Cherl kat aku lepas tu merebak sampai ke senior dan juga junior dan aku pun terbiasa dah dengan panggilan tu kalau kat sekolah. Awal awal masuk sekolah tu dulu classmate aku dulu pernah panggil aku JANNAH sebab diorang kata muka aku mirip dengan senior diorang jugak sampai siap cari gambar senior tu tunjuk kat aku. Ade la iras siket siket.

Macam mana pronounce Cherl tu ?

Ejaan CHERL tu sebenarnya Nisa yang kasi. Hahaa. Awal awal dapat nama tu dulu aku eja Cel je. Tak pun Chel. Nk pronounce macam mana suka hati korang lah. hahaa. Pandai pandai lah yang pastinya CEL tu bunyi dia bukan Sel ok. dan CHERL bunyi dia bukan SHERIL Bunyi dia macam kau nak sebut CELARU la lebih kurang. 

Ok actully only kawan kawan sekolah aku yang kat Pahang and kat PLKN je yang panggil aku dengan nama ni. Yang lain panggil macam macam. Kat PLKN tu sebab aku kenalkan diri aku dengan nama Cherl sebab terlalu ramai Syuhada yang ada. Dalam company aku pun ade sorang kalau tak silap or maybe dua. Classmate modul Character Building pun ade nama Syuhada jugak. Dia budak Charlie. Delta pun ada sorang. 

So aku pun decide untuk introduce diri aku pakai nama Cherl. Senang. Confirm tak tertukar dengan sape sape. heheee. Tapi ade pulak yang pronounce jadi Sheril sebab diorang kata sama mcam nama Cheryl Samad yang waktu tu jadi pengacara muzik muzik. Macam macam. Yang asalnya CEL jadi Cheryl. Kelas gitu. Bangga mak nama macam Cheryl Cole. Hahahaa. Tapi ade je dua tiga membe PLKN yang panggil aku SYU. Special katanya. hahaa.

Sekarang ni pun ade je jarang jarang dua tiga kerat kawan kawan lain yang panggil aku Cherl. Yang mana tahu la cuma yang masih lekat dan aku rasa sampai bila bila pun akan panggil aku Cherl adalah kawan kawan yang satu sekolah dengan aku terutamanya batchmate aku sebab waktu sekolah dulu pun memang diorang tak panggil aku dengan nama sebenar pun. Most of them panggil Cherl. waktu sebulan dua bulan pertama masuk sekolah tu je diorang panggil aku Syuhada.

So begitulah cerita dia. 





No comments:

Post a Comment